Prawo
Jak uzyskać dostęp do słupów oświetleniowych
Czy można uzyskać dostęp do słupów oświetleniowych w Warszawie i dużych miastach?
W ostatnich latach do budowy sieci telekomunikacyjnych wykorzystuje się słupy naziemne, zarówno przeznaczone wyłącznie jako podbudowa słupowa dla linii telekomunikacyjnych, jak również na słupach elektroenergetycznych niskiego i średniego napięcia, oraz kolejowych słupach trakcyjnych. Operatorzy telekomunikacyjni zaczynają również wykorzystywać latarnie oświetleniowe do podwieszania kabli co miało dotychczas miejsce szczególnie w małych miejscowościach. Czy istnieje jednak możliwość wykorzystania latarni oświetleniowych także w aglomeracjach miejskich?
swiss replica watchesOdpowiedź brzmi: „Tak, można”. Ale czy każdy słup może być wykorzystany? To już uzależnione jest od konkretnych warunków technicznych słupów i miejsc ich podwieszenia. Jedną z ostatnio wydanych decyzji dotyczących słupów należących do Miasta Stołecznego Warszawa w Dzielnicy Białołęka jest decyzja Prezesa UKE procedowana w ramach sprawy o nr DR.WIT.6174.18.2022. Z treścią decyzji mogą Państwo zapoznać się pod tym linkiem:
W związku z ww. decyzją chciałem przybliżyć Państwu zagadnienie i procedurę uzyskiwania dostępu do słupów oświetleniowych.
Jak uzyskać dostęp do słupów oświetleniowych?
Uzyskanie dostępu przebiega w ten sam sposób co uzyskanie dostępu do infrastruktury technicznej – słupów energetycznych czy kanalizacji technicznych – na podstawie art. 18 megaustawy.
W pierwszej kolejności operator telekomunikacyjny musi wystąpić z wnioskiem o zawarcie stosownej umowy do właściciela słupów, do których chce uzyskać dostęp. Najczęściej właścicielem jest gmina, zarządca drogi lub firma oświetleniowa/energetyczna, którzy to w nomenklaturze UKE, będą nazywani Udostępniającym.
Właściciel słupów ma 60 dni od dnia otrzymania wniosku na zawarcie umowy z Operatorem telekomunikacyjnym. Po tym terminie, Przedsiębiorca może wystąpić do Prezesa UKE z wnioskiem o zawarcie umowy (wydanie decyzji przez Prezesa UKE ustalającej warunki dostępu do słupów). Procedura przed Prezesem UKE może być wykorzystywana nie tylko wtedy gdy Udostępniający w ogóle odmawia zawarcia umowy, ale również gdy stawia bezpodstawne warunki takiej umowy, np. żąda zbyt wysokiego wynagrodzenie za korzystanie ze słupów.
Złożyłem wniosek do Prezesa UKE i co dalej?
Prezes UKE po otrzymaniu wniosku o wydanie decyzji wszczyna postępowanie i wzywa Udostępniającego do złożenia wyjaśnień. W przypadku wątpliwości urzędu, operator również musi przedstawiać stosowne dokumenty i stanowiska. Średnie postępowanie przed Prezesem UKE trwa ok. 7-9 miesięcy. Stawka wynagrodzenia za dostęp do słupa jest określana w taki sam sposób jak w przypadku decyzji o dostępie do słupów elektroenergetycznych niskiego napięcia należących do OSD i wynosi ona 1,73 zł netto za kabel na słupie (z wyłączeniem kabli abonenckich). Jest to mechanizm znany każdemu operatorowi, który dzierżawi słupy od „energetyków”.
A co, jeżeli udostępniający twierdzi, że nie ma możliwości technicznych wykorzystania słupów?
Udostępniający bardzo często wskazuje na brak możliwości technicznych wykorzystania słupów nie przedstawiając jednak żadnych dokumentów czy dowodów potwierdzających ten fakt. Co się dzieje w takiej sytuacji?
Co do zasady Prezes UKE, nie przeprowadza dowodów z opinii biegłego, ograniczając się tylko do dowodów z dokumentów. Prezes UKE wzywa Udostępniającego do przedstawienia dokumentacji potwierdzającej brak możliwości technicznych podwieszenia kabli na słupach. Zwraca się również (szczególnie w przypadku lekkich słupów metalowych) do producentów słupów z wezwaniem do udzielenia informacji o możliwościach lub przeciwskazaniach do podwieszenia kabli napowietrznych. Należy jednak pamiętać, że w przypadku braku odpowiedzi lub informacji sprzecznych Prezes UKE, może wezwać samego operatora telekomunikacyjnego do przedstawienia obliczeń lub projektu z przeliczeniami zgodnie z którymi będzie można podwiesić kable. Dlaczego to jest ważne?
Zgodnie z decyzją, przed przystąpieniem do prac należy sporządzić projekt umieszczenia sieci. Bez obliczeń i bez możliwości technicznych podwieszenia kabli decyzja będzie niewykonalna i nie da się umieścić na tych słupach kabli.
Dodatkowo, udostepniający często wskazują, że podwieszenie kabli zakłóca krajobraz miejski. Takie twierdzenia są jednak niewystarczające do odmowy ustalenia warunków dostępu. Prezes UKE w ww. decyzji wskazał, że naruszenie harmonii krajobrazu w tym przypadku jest znikome, a co więcej wykorzystanie latarni ma uzasadnienie ekonomiczne – nie wymaga budowy oddzielnej podbudowy słupowej.
Czy decyzja wystarczy do podwieszenia kabli?
Decyzja o dostępie do słupów/latarni oświetleniowych stanowi tytuł prawny wyłącznie do ich wykorzystywania. Jeżeli słupy są umieszczone w pasie drogowym, decyzja Prezesa UKE, nie zastępuje decyzji o lokalizacji urządzeń w pasie drogowym. Należy ją oddzielnie uzyskać. Burmistrz Dzielnicy Białołęka, odmawiał zawarcia umowy o dostępie, wskazując, że latarnie oświetleniowe są umieszczone w pasie drogowym i stanowią urządzenia związane z utrzymaniem drogi. Wskazywał, że Operator – powinien wystąpić o decyzję zezwalającą na lokalizację w pasie drogowym infrastruktury telekomunikacyjnej.
Jest to błędne podejście, ponieważ obie decyzje są od siebie niezależne. Słupy oświetleniowe nie są traktowane jako element systemu utrzymania drogi, a jako infrastruktura techniczna,
w tożsamy sposób do słupów nN i dlatego o dostępie do nich decyduje Prezes UKE.
Podsumowując, operator telekomunikacyjny, może uzyskać dostęp do słupów oświetleniowych, w każdym miejscu, jeżeli istnieją możliwości techniczne ich wykorzystania. Decyzja ustalająca warunki dostępu do słupów stanowi wyłącznie podstawę do korzystania ze słupów oświetleniowych, ale nie wyłącza ona obowiązku uzyskania odpowiednich zezwoleń na korzystanie z gruntu, nad którym zawieszone są kable.