Urzędy
Kolejny etap wdrażania e-Doręczeń – adres potrzebny przy zmianach w CEIDG
Od 1 lipca 2025 r. wprowadzanie zmian w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wiąże się z koniecznością posiadania adresu do doręczeń elektronicznych (ADE), o ile przedsiębiorca jeszcze takiego adresu nie posiada. Adres będzie tworzony na podstawie danych przekazanych w trakcie składania wniosku o zmianę.
Jeśli przedsiębiorca posiada już adres do e-Doręczeń u Kwalifikowanego Dostawcy Usług (KDU), który nie jest ujawniony w bazie adresów elektronicznych (BAE) wystarczy, że poda go we wniosku o zmianę w CEIDG. Taki adres zostanie dopisany do danych przedsiębiorcy. To praktyczne rozwiązanie, które wspiera rozwój e-Doręczeń i upraszcza procesy administracyjne.
UWAGA
Jeśli przedsiębiorca posiada już adres do e-Doręczeń widoczny we wpisie CEIDG, nie musi nic robić.
Jak wygląda proces w praktyce?
W praktyce oznacza to, że podczas składania wniosku o zmianę wpisu w CEIDG system poprosi o uzupełnienie informacji związanych z e-Doręczeniami. Osoba wypełniająca wniosek ma możliwość wyboru:
- Czy chce podać dane do utworzenia ADE u operatora wyznaczonego
- Czy chce wskazać ADE utworzony u KDU na potrzebny prowadzonej działalności
Warto pamiętać, że w przypadku wyboru Kwalifikowanego Dostawcy Usług (KDU) należy najpierw założyć skrzynkę u wybranego dostawcy, a dopiero potem zaktualizować dane w CEIDG, wskazując nowy adres do e-Doręczeń.
W przypadku wyboru pierwszej możliwości, przedsiębiorcy muszą pamiętać o aktywowaniu skrzynki po jej utworzeniu. Mogą to zrobić po zalogowaniu się na Biznes.gov.pl. Po aktywacji skrzynki urzędy będą kierować oficjalną korespondencję bezpośrednio na przypisany adres do e-Doręczeń – w formie elektronicznej, z zachowaniem skuteczności prawnej.
Prosty i bezpłatny dostęp do e-Doręczeń dla zarejestrowanych firm
Przedsiębiorcy mogą już teraz założyć adres do e-Doręczeń poprzez portal Biznes.gov.pl lub za pośrednictwem Kwalifikowanych Dostawców Usług. Procedura ta jest w pełni zdalna i zajmuje tylko kilka minut. Założenie skrzynki e-Doręczeń jest szybkie i bezpłatne dla podmiotów zarejestrowanych w CEIDG, a korzystanie z niej umożliwi m.in. oszczędność czasu i pieniędzy, dostęp do dokumentów z dowolnego miejsca, eliminację kolejek oraz automatyczną archiwizację dokumentów.
Nowy standard komunikacji z administracją
E-Doręczenia to cyfrowy odpowiednik listu poleconego, zapewniający bezpieczną i szybką komunikację z urzędami oraz innymi podmiotami. Od stycznia 2025 roku, e-Doręczenia stały się obowiązkową formą komunikacji w większości instytucji publicznych.
Szczegółowe informacje oraz instrukcja zakładania adresu do e-Doręczeń są dostępne na stronie: Biznes.gov.pl/edoreczenia