MediaInOne - Portal informacyjno-komunikacyjny branży medialnej
lub
lub
Urzędy

02.01.2025

Od 1 stycznia 2025 r. można oficjalnie wysyłać i odbierać pisma urzędowe poprzez e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Nowa usługa zapewnia wygodny, tańszy i bezpieczniejszy sposób wymiany korespondencji między instytucjami publicznymi, przedsiębiorcami i obywatelami. Na stronie dedykowanej rozwiązaniu uruchomiono wyszukiwarkę, która pozwala szybko sprawdzić, jakie podmioty używają już e-Doręczeń.

e-Doręczenia już obowiązują – system do wysyłki listów poleconych przez internet wystartował

– Wraz z początkiem nowego roku administracja państwowa weszła na wyższy – cyfrowy – poziom. Digitalizacja kolejnej usługi poprzez uruchomienie krajowego systemu e-Doręczeń usprawni pracę podmiotów publicznych, przyczyni się do szybszej wymiany informacji, a w efekcie skróci czas załatwiania spraw urzędowych. Nowoczesna i w pełni elektroniczna komunikacja z obywatelami oraz przedsiębiorcami to cel, do którego dążymy – podkreśla wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.

e-Doręczenia jako elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru zaczęły powszechnie obowiązywać wraz z początkiem 2025 roku. Od 1 stycznia większość urzędów, instytucji i zawodów zaufania publicznego musi udostępnić obywatelom opcję prowadzenia korespondencji poprzez nowy system. Oznacza to zarówno możliwość odbierania, jak i wysyłania doręczeń w formie cyfrowej. Osoby zainteresowane wymianą pism w ramach nowej usługi mogą NA TEJ STRONIE łatwo sprawdzić, czy wybrany podmiot publiczny korzysta już z e-Doręczeń.

W pierwszym etapie wdrożenia nowego rozwiązania taką formę wymiany korespondencji musi umożliwić większość urzędów marszałkowskich, starostw powiatowych czy urzędów miast i gmin, a także jednostek publicznych oraz przedstawicieli zaufania publicznego. Docelowo adres oraz skrzynkę do doręczeń elektronicznych muszą posiadać wszystkie podmioty publiczne oraz duża grupa podmiotów niepublicznych. 

Szybko i wygodnie – pismo z urzędu przez internet

e-Doręczenia to wygodna i szybka forma korespondencji między obywatelami i przedsiębiorcami a instytucjami publicznymi. System pozwala zaoszczędzić czas i koszty związane z tradycyjnym przesyłaniem dokumentów, ponieważ od teraz wszystkie urzędowe pisma i decyzje można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. Bez potrzeby wizyty na poczcie czy w urzędzie, bez konieczności odbioru awizo, które trafiło do skrzynki podczas nieobecności w domu.

Aby korzystać w nowego rozwiązania, wystarczy założyć adres i skrzynkę do e-Doręczeń. Można to zrobić w kilku prostych krokach, składając wniosek poprzez stronę mObywatel.gov.pl. Dokładna instrukcja, jak to zrobić, znajduje się TUTAJ. Po aktywacji osobista skrzynka do doręczeń elektronicznych jest dostępna z poziomu komputera lub telefonu w dowolnym miejscu i o każdej porze.

Więcej informacji na temat o e-Doręczeniach znajduje się na stronie www.gov.pl/web/e-doreczenia 

O autorze

Redakcja

Ministerstwo Cyfryzacji

Kontakt

redakcja@mediainone.pl

Adres

MediaInOne
Traugutta 25
90-113 Łódź

Najnowsze wpisy

17 października, 2025
Media Freedom Act – nowa era regulacji mediów w Unii Europejskiej
Redakcja
17 października, 2025
Polski Światłowód Otwarty zwiększa zasięg. Blisko 53 tys. nowych gospodarstw z dostępem do szybkiego internetu
Redakcja
17 października, 2025
Technologie krytyczne dla Polski i Unii Europejskiej. Program STEP na rzecz strategicznych innowacji
Informacja

W tym dziale

17 października, 2025
Technologie krytyczne dla Polski i Unii Europejskiej. Program STEP na rzecz strategicznych innowacji
Informacja
7 października, 2025
Rekomendacja Pełnomocnika Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa: zaprzestanie korzystania z oprogramowania PAD CMS
Informacja
29 września, 2025
Ministerstwo Cyfryzacji zaprasza domy mediowe do przetargu
Informacja