MediaInOne - Portal informacyjno-komunikacyjny branży medialnej
lub
lub
Organizacje

(Rozmowa z Bogdanem Łagą, Prezesem Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej)
Rozmawiał: Henryk Ciski

– Witam Pana serdecznie i proszę przyjąć gratulacje z okazji objęcia funkcji Prezesa Zarządu PIKE. Jak się Pan widzi w tej roli i jakie ma Pan plany na początek działalności?
– Funkcję Prezesa Zarządu PIKE objąłem już kilka miesięcy temu. Nie jest więc już tak zupełnie nowa, ale mimo to dziękuję za miłe słowa. W nawiązaniu do pytania, widzę przede wszystkim ogromną odpowiedzialność, ale także możliwości do wdrożenia konkretnych zmian i inicjatyw. Najbardziej zależy mi na zacieśnianiu współpracy wewnątrz branży – zarówno z operatorami, jak i nadawcami, aby wspólnie stawić czoła wyzwaniom, nie tylko regulacyjnym, ale także technologicznym i rynkowym. Ważnym krokiem jest intensyfikacja dialogu z regulatorami, aby jeszcze efektywniej kształtować przepisy sprzyjające rozwojowi rynku. Branża dynamicznie się rozwija, a my musimy reagować na zmieniające się potrzeby klientów, inwestować w innowacje i zapewniać infrastrukturę odpowiadającą przyszłości. Zdecydowanie będzie to dla mnie czas dialogu, współpracy oraz intensywnych działań na rzecz dostosowania naszych strategii do rosnących oczekiwań konsumentów.

– To interesujące, życzę Panu zrealizowania tych zamierzeń. Po raz pierwszy jako Prezes dokona Pan otwarcia Międzynarodowej Konferencji i Wystawy PIKE. Jak się przedstawia jej program?
– Tegoroczny program zapowiada się wyjątkowo intensywnie. Poruszymy między innymi tematy związane z dostępem do sieci światłowodowej, rozliczeniami hurtowymi czy zmianami w systemie zachęt dla produkcji audiowizualnej. Zwrócimy także uwagę na wyzwania związane z cyberbezpieczeństwem, rozwojem nowych technologii i zwalczaniem nielegalnych treści online, które stają się coraz większym wyzwaniem w erze konwergencji mediów. Omówimy, jak branża może sprostać przyszłym oczekiwaniom oraz dostosować się do zmieniających się wymagań rynku. Oczywiście to nie wszystko. Czekają nas dwa dni pełne ciekawych debat i wniosków, które mogą bezpośrednio wpłynąć na kształtowanie przyszłości naszej branży – zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym.

– Głównymi tematami konferencji będą konwergencja i monetyzacja mediów. Tematy niełatwe, ale już przecież częściowo realizowane…
– Rzeczywiście już obserwujemy konkretne działania w tym obszarze. Kluczowe dla branży jest to, że konwergencja – czyli przenikanie się różnych platform i technologii medialnych – staje się rzeczywistością, której nie możemy ignorować. Coraz więcej treści mamy na różnych urządzeniach i kanałach dystrybucji jednocześnie, a konsumenci oczekują do nich pełnej swobody dostępu. Musimy więc odpowiedzieć na to zapotrzebowanie, dostosowując nasze modele biznesowe.
Z kolei monetyzacja treści w erze konwergencji wymaga przemyślanego podejścia. Widzimy, jak coraz więcej firm wdraża nowe modele oparte na personalizacji reklam, subskrypcjach hybrydowych czy współpracy z dostawcami OTT. To już nie kwestia teorii – wiele rozwiązań jest stopniowo wprowadzanych i optymalizowanych.
Chciałbym podkreślić, że te zmiany to nie tylko wyzwanie, ale i ogromna szansa dla naszej branży na nowe źródła przychodów i lepsze dopasowanie do oczekiwań odbiorców.

– Czy do ich pełnej realizacji przyczyni się w jakimś stopniu sztuczna inteligencja?
– Z całą pewnością będzie ona odgrywać kluczową rolę w pełnej realizacji zarówno konwergencji, jak i monetyzacji mediów. Już teraz widzimy, jak AI przyczynia się do analizy ogromnych ilości danych użytkowników, co pozwala lepiej personalizować treści, zwiększając tym samym zaangażowanie odbiorców oraz skuteczność modeli biznesowych. Umożliwia ona również automatyzację wielu procesów, a także lepsze zarządzanie różnorodnymi platformami i kanałami dystrybucji. Inteligentne algorytmy mogą analizować preferencje użytkowników w czasie rzeczywistym, dostosowując treści do ich potrzeb bez konieczności angażowania dodatkowych zasobów. AI odgrywa również istotną rolę w zabezpieczeniach cyfrowych oraz służy wykrywaniu nielegalnych treści. Już stanowi fundament wielu wdrażanych rozwiązań.

– O czym jeszcze będziemy dyskutować w Toruniu?
– Dodam, że czeka nas premiera raportu przygotowanego przez kancelarię BLSK na temat analizy ekonomicznej czołowych OZZ w Polsce za lata 2019 – 2023. Dostarczy nam świeżego spojrzenia na kondycję organizacji zbiorowego zarządzania oraz pomoże lepiej zrozumieć, jak zmienia się rynek w obliczu nowych wyzwań. Zapowiada się również bardzo ciekawa dyskusja na temat praw autorskich podczas wystąpienia, które nie bez przyczyny zatytułowaliśmy „Forum prawa autorskiego – kontynuacja”.

– Konferencja to nie tylko dyskusje i prezentacje, ale także wydarzenia integrujące środowisko. Jakie atrakcje są przewidziane poza merytorycznymi spotkaniami?
– Oczywiście nie zapomnieliśmy także o rozrywce. Kulminacyjnym punktem wydarzenia będzie uroczysta Gala PIKE, podczas której odbędzie się finał Konkursu „Tytanowe Oko” oraz rozdanie nagród „Złotej PIKE”. To będzie wyjątkowy moment, w którym wyróżnione zostaną najlepsze inicjatywy i osoby z branży.
Poza tym, zaplanowaliśmy dla uczestników szereg dodatkowych atrakcji – ale o szczegółach przekonają się Państwo już sami na miejscu.
Jeszcze raz zapraszam wszystkich niezdecydowanych do udziału w naszej konferencji, która odbywa się 7-9 października.

– Dziękuję Panu Prezesowi za tę interesującą rozmowę.
– Ja również dziękuję i – mam nadzieję – do zobaczenia już niedługo w Toruniu.

O autorze

Redakcja

TV-Sat Magazyn

Kontakt

redakcja@mediainone.pl

Adres

MediaInOne
Traugutta 25
90-113 Łódź

Najnowsze wpisy

17 października, 2025
Media Freedom Act – nowa era regulacji mediów w Unii Europejskiej
Redakcja
17 października, 2025
Polski Światłowód Otwarty zwiększa zasięg. Blisko 53 tys. nowych gospodarstw z dostępem do szybkiego internetu
Redakcja
17 października, 2025
Technologie krytyczne dla Polski i Unii Europejskiej. Program STEP na rzecz strategicznych innowacji
Informacja

W tym dziale

3 września, 2025
Powstał TechPL – zjednoczony głos reprezentantów świata polskich technologii
Redakcja
19 sierpnia, 2025
Nowe, uproszczone zgłoszenie do rejestru programów rozprowadzanych KRRiT – zmiany w formularzu dla operatorów
Redakcja
14 sierpnia, 2025
Połączenie spółek SGT
Redakcja