MediaInOne - Portal informacyjno-komunikacyjny branży medialnej
lub
lub
Urzędy

Od 1 lipca 2025 r. wprowadzanie zmian w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wiąże się z koniecznością posiadania adresu do doręczeń elektronicznych (ADE), o ile przedsiębiorca jeszcze takiego adresu nie posiada. Adres będzie tworzony na podstawie danych przekazanych w trakcie składania wniosku o zmianę.

e-Doręczenia. Przy aktualizacji CEIDG zakładany jest adres do e-Doręczeń.

Jeśli przedsiębiorca posiada już adres do e-Doręczeń u Kwalifikowanego Dostawcy Usług (KDU), który nie jest ujawniony w bazie adresów elektronicznych (BAE)  wystarczy, że poda go we wniosku o zmianę w CEIDG. Taki adres zostanie dopisany do danych przedsiębiorcy. To praktyczne rozwiązanie, które wspiera rozwój e-Doręczeń i upraszcza procesy administracyjne.

UWAGA

Jeśli przedsiębiorca posiada już adres do e-Doręczeń widoczny we wpisie CEIDG, nie musi nic robić.

Jak wygląda proces w praktyce?

W praktyce oznacza to, że podczas składania wniosku o zmianę wpisu w CEIDG system poprosi o uzupełnienie informacji związanych z e-Doręczeniami. Osoba wypełniająca wniosek ma możliwość wyboru:

  1. Czy chce podać dane do utworzenia ADE u operatora wyznaczonego
  2. Czy chce wskazać ADE utworzony u KDU na potrzebny prowadzonej działalności

Warto pamiętać, że w przypadku wyboru Kwalifikowanego Dostawcy Usług (KDU) należy najpierw założyć skrzynkę u wybranego dostawcy, a dopiero potem zaktualizować dane w CEIDG, wskazując nowy adres do e-Doręczeń.

W przypadku wyboru pierwszej możliwości, przedsiębiorcy muszą pamiętać o aktywowaniu skrzynki po jej utworzeniu. Mogą to zrobić po zalogowaniu się na Biznes.gov.pl. Po aktywacji skrzynki urzędy będą kierować oficjalną korespondencję bezpośrednio na przypisany adres do e-Doręczeń – w formie elektronicznej, z zachowaniem skuteczności prawnej.

Prosty i bezpłatny dostęp do e-Doręczeń dla zarejestrowanych firm

Przedsiębiorcy mogą już teraz założyć adres do e-Doręczeń poprzez portal Biznes.gov.pl lub za pośrednictwem Kwalifikowanych Dostawców Usług. Procedura ta jest w pełni zdalna i zajmuje tylko kilka minut. Założenie skrzynki e-Doręczeń jest szybkie i bezpłatne dla podmiotów zarejestrowanych w CEIDG, a korzystanie z niej umożliwi m.in. oszczędność czasu i pieniędzy, dostęp do dokumentów z dowolnego miejsca, eliminację kolejek oraz automatyczną archiwizację dokumentów.

Nowy standard komunikacji z administracją

E-Doręczenia to cyfrowy odpowiednik listu poleconego, zapewniający bezpieczną i szybką komunikację z urzędami oraz innymi podmiotami. Od stycznia 2025 roku, e-Doręczenia stały się obowiązkową formą komunikacji w większości instytucji publicznych.

Szczegółowe informacje oraz instrukcja zakładania adresu do e-Doręczeń są dostępne na stronie: Biznes.gov.pl/edoreczenia 

O autorze

Redakcja

Ministerstwo Cyfryzacji

Kontakt

redakcja@mediainone.pl

Adres

MediaInOne
Traugutta 25
90-113 Łódź

Najnowsze wpisy

29 października, 2025
X Jubileuszowy Zjazd MiŚOT
Redakcja
28 października, 2025
Netia ze statusem Google Cloud Interconnect Partner
Redakcja
17 października, 2025
Media Freedom Act – nowa era regulacji mediów w Unii Europejskiej
Redakcja

W tym dziale

17 października, 2025
Technologie krytyczne dla Polski i Unii Europejskiej. Program STEP na rzecz strategicznych innowacji
Informacja
7 października, 2025
Rekomendacja Pełnomocnika Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa: zaprzestanie korzystania z oprogramowania PAD CMS
Informacja
29 września, 2025
Ministerstwo Cyfryzacji zaprasza domy mediowe do przetargu
Informacja