MediaInOne - Portal informacyjno-komunikacyjny branży medialnej
lub
lub
Badania

07.10.2024

Krajowy Instytut Mediów opublikował wyniki cyklicznego badania konsumenckiego, dostarczając sprawozdawczość wpisaną w zakres działalności regulatora rynku mediowego – KRRiT

Od 2022 roku obserwujemy spadek liczby telewizorów. W 1 połowie 2024 roku sprawny telewizor posiadało 92,7% gosp. domowych. Liczba telewizorów zmniejsza się szczególnie w dużych miastach, wśród osób z wyższym wykształceniem oraz wśród młodzieży i młodych dorosłych (16-29 lat).

Maleje również liczba tradycyjnych odbiorników radiowych – spadek z 81% gosp. domowych w roku 2022 do 76% w 1 połowie 2024.

Z jednej strony maleje odsetek gospodarstw z dostępem do telewizora, z drugiej strony rośnie udział łączy światłowodowych/ iptv/ internetu szerokopasmowego, zwiększając potencjał dostępu do treści linearnych. Odbiorcy mają coraz szerszy wybór – 97,9% gosp. domowych jest w zasięgu oferty telewizji linearnej, posiadając co najmniej jedną z dwóch możliwości: odbiór przez internet lub sygnał telewizyjny na telewizorze.

Jednocześnie z oferty linearnej i nielinearnej może korzystać 69% gosp. domowych, posiadając internet szerokopasmowy na dowolnym urządzeniu z ekranem. Na telewizorze programy w formie linearnej, jak i nielinearnej, może odbierać 40,8% gospodarstw, podłączając telewizor równocześnie do sygnału oraz internetu.

Duży ekran telewizora jest coraz częściej wykorzystywany do oglądania platform streamingowych (27,4% osób 4+) oraz treści wideo na You Tube (26,5% osób 4+).

Źródło: KIM

Rzeczywiste wybory konsumenckie w obszarze oferty linearnej (według ramówki) i nielinearnej (na życzenie) są obecnie determinowane przez przynależność pokoleniową osób, a mniej przez infrastrukturę.

Prowadzenie trzydziestodniowych kampanii telewizyjnych zapewnia dotarcie do 87,6% osób w wieku 4 lata i więcej, deklarujących oglądanie telewizji choć raz w ciągu ostatnich 30 dni (niezależnie od urządzenia). Jednak w grupie wiekowej 16-29 lat odsetek oglądających spada do 79,7%, a w okresie ostatnich 7 dni wynosi 70,6% (vs 94,1% w grupie 65+). Wśród młodzieży i młodych dorosłych (16-29 lat), telewizję zastępuje internet z konsumpcją na poziomie 99,5%. Szczególnego znaczenia nabierają treści VOD, które w grupie wiekowej 4-15 lat są podstawową aktywnością w internecie.

W grupie wiekowej 16-29 lat deklarowany kontakt z telewizją linearną – choć raz w ciągu ostatnich 7 dni – jest najniższy, i wynosi 70,6%. Jednocześnie, jest to grupa konsumująca najwięcej treści nielinearnych, zarówno w obszarze wideo, jak i audio, prasa, książki, newsy. Co druga osoba w tej grupie wiekowej korzysta z subskrypcji różnych serwisów internetowych.

Perspektywa Gospodarstw domowych

W prawie każdym gospodarstwie domowym znajdziemy telefon komórkowy (97,5 %) i telewizor (92,7%). W gospodarstwach jednoosobowych, z wyłączeniem osób pow. 60 lat, poziom dostępności telewizora jest znacząco niższy i wynosi 74,5%.

Wciąż popularne są także odbiorniki radiowe, których posiadanie deklaruje 76% gospodarstw domowych. Najpopularniejszym typem radia jest radio samochodowe, użytkowane w 55,5% gospodarstw.

Jedynie 2,8% gospodarstw deklaruje brak zarówno telewizora, jak i radia. W 1-os. gosp. domowych, z wyłączeniem osób pow. 60 lat – aż 13,6% nie posiada telewizora, ani klasycznego radia „eterowego”.

Posiadanie własnego sprzętu komputerowego deklaruje 66,9% ogółu gospodarstw w Polsce, przy czym w domach gdzie są dzieci w wieku szkolnym (7-15 lat) wskaźnik jest znacząco wyższy i wynosi 89,7%.

Odbiornik telewizyjny

97,9% gospodarstw domowych w Polsce posiada możliwość odbioru telewizji linearnej z wykorzystaniem telewizora lub innego urządzenia z ekranem typu laptop, smartfon, tablet (tzw. gospodarstwa „telewizyjne” według szerszej definicji, opartej o sygnał telewizyjny lub internet szerokopasmowy).

Wśród ogółu gospodarstw domowych w Polsce:

69% ma internet szerokopasmowy na dowolnym urządzeniu z ekranem
92,5% posiada możliwość odbioru sygnału tv na telewizorze
50,2% posiada telewizor z funkcją Smart TV
40,9% podłącza telewizor do internetu, zyskując dostęp do usług nielinearnych
4% korzysta z internetowych kanałów telewizyjnych na telewizorze

Wśród gospodarstw posiadających możliwość odbioru sygnału tv na telewizorze:

72,1% posiada sygnał do telewizji kablowej, bądź satelitarnej
26,9% ma indywidualną antenę satelitarną
45,7% ma dostęp do „kabla”, zliczającego łącza tv/ iptv/ internetowe
27,9% posiada dostęp wyłącznie do telewizji naziemnej

Odbiornik radiowy

Posiadanie na wyposażeniu radia deklaruje 76% gosp. domowych, wliczając wszystkie typy odbiorników, w tym:

  • radia samochodowe – 55,5% gosp. domowych
  • radio w domu podłączone do internetu – 4,4% gosp. domowych
  • radio w domu w systemie DAB+ – 7,9% gosp. domowych

Poziom wyposażenia w odbiornik radiowy rośnie wraz z wielkością gosp. domowego i sięga 86,7% w gospodarstwach liczących co najmniej 4 osoby.

Źródło: KIM

Perspektywa mieszkańców Polski, w wieku 4 lata i więcej

Telewizja linearna

98,6% osób posiada możliwość odbioru telewizji linearnej (przez sygnał tv lub internet szerokopasmowy), w tym 93,7% deklaruje możliwość odbioru sygnału tv na telewizorze, a 77,6% ma internet szerokopasmowy na dowolnym urządzeniu z ekranem.

Wśród osób posiadających możliwość odbioru sygnału tv na telewizorze:

  • 30,3% osób korzysta z sygnału indywidualnej anteny satelitarnej
  • 44,1% osób ma dostęp do szeroko definiowanego „kabla”
  • 25,6% posiada dostęp wyłącznie do telewizji naziemnej

Potencjał korzystania z telewizji hybrydowej (HBBTV) obejmuje 9,4% osób w wieku 4+ (posiadających telewizor z naziemną telewizją cyfrową, jednocześnie podłączony do internetu).

Radio linearne

  • radio w technologii DAB+ może odbierać 8,3% osób
  • odbiornik podłączony do internetu posiada 5% osób

Telefonu komórkowego używa 91,3% osób w wieku 4 lata i więcej, w tym, w grupach wiekowych:

  • 4-6 lat – 20,9%, używających telefon komórkowy
  • 7-15 lat – 75,1%,
  • 16-29 lat – 99,3%,
  • a w grupie 65 lat i więcej – 88%

Na poziomie ogółu, ze smartfona korzysta 82,1% osób, w grupie 16-29 lat – 98,1%, zaś w grupie 65+ jest to 52,9%.

Deklarowane wzory konsumpcji mediów

Treści linearne i nielinearne

Oglądanie telewizji w ciągu ostatnich 30 dni deklaruje ogółem 87,6% osób w wieku 4 lata i więcej.
W tym, wśród:

  • osób w wieku 16 – 29 lat – 79,7%
  • osób z wykształceniem wyższym – 79,8%

W okresie ostatnich 7 dni oglądanie telewizji deklaruje 83,4% osób 4+, a w grupie 16-29 lat – 70,6%.

Konsumpcja telewizji linearnej traci na rzecz usług na życzenie (VOD).

Niezależnie od regularności, korzystanie z treści VOD deklaruje 75,5% osób w wieku 4+, w tym:

  • z platformy YouTube korzysta 74,3% osób
  • z serwisów streamingowych VOD (bezpłatnych lub płatnych) korzysta 45,6% osób
  • 30,1% osób w wieku 4+ korzysta z płatnych serwisów VOD

Słuchanie radia linearnego w okresie ostatnich 30 dni deklaruje 72,7% osób w wieku 4+. Radio jest znacząco bardziej popularne w grupie wiekowej 30-49 lat (78,1%), wśród pracujących (79,4%) oraz wśród osób z wykształceniem wyższym (81,2%).

Inne formy audio (nielinearne) w najszerszym zakresie docierają do 51% osób w wieku 4+. W okresie ostatnich 30 dni korzystanie z nich deklaruje 36,1% osób. W tym, z podcastów choć raz w ciągu ostatnich 30 dni skorzystało 17,9% ogółu osób 4+, a w grupie 16-29 lat – 34%.

Źródło: KIM

Korzystanie z internetu

Dostęp do internetu w domu posiada 91,4% osób w wieku 4+, w tym aktywnych użytkowników jest 83,5% (niezależnie od regularności), przy czym:

  • w grupie 16-29 lat jest 99,5% użytkowników internetu
  • w grupie 65 lat i więcej – 45,4%

Aktywności wśród internautów, w ujęciu ostatnich 30 dni

Najczęściej deklarowane aktywności w internecie:

  • komunikatory internetowe – 85,4%
  • media społecznościowe – 83,4%
  • szeroko rozumiane treści VOD – 81,4%
  • portale ogólnoinformacyjne – 64,4%

Rzadziej wskazywane aktywności:

  • muzyka online – 27,5%
  • podcasty – 21,5%
  • prasa online – 16,3%
  • telewizja przez internet – 7,8%

Kontakt z nową formą przekazu, jakim są tzw. „lajwy/ streamy”, czyli oglądanie przez internet w mediach społecznościowych i na platformach różnorodnych informacji lub rozrywki w czasie rzeczywistym, nadawanych zarówno przez osoby prywatne, jak i „duże” media/ kanały – deklaruje 25,9% osób 4+, znacząco więcej w grupie wiekowej 16-29 lat (44,6%).

Najaktywniejszą grupą wiekową w internecie jest starsza młodzież i młodzi dorośli (16-29 lat). Ta grupa intensywnie korzysta z mediów społecznościowych, serwisów VOD, komunikatorów, portali i platform audio.

Dzieci w wieku 4-15 lat mają kontakt przede wszystkim z treściami VOD (91,7%).

Najmniej aktywne w internecie są osoby 65+, które najczęściej korzystają z portali internetowych i komunikatorów.

Źródło: KIM

Przedstawione dane pochodzą z cyklicznego projektu badawczego KIM, który jest pierwszym w Polsce badaniem opisującym jedno źródłowo użytkowników telewizji, radia i internetu. Projekt obejmuje reprezentatywną próbę 15 000 gospodarstw domowych, opisując wyposażenie i wzory konsumpcji mediów u ponad 30 tys. odbiorców indywidualnych w wieku 4 lata i więcej.

Realizując Badanie Założycielskie, KIM pełni rolę „mediowego GUS”, wykraczając poza standardową sprawozdawczość. KIM dostarcza wysoce precyzyjne wyniki, w zgodzie z najwyższymi standardami metodologicznymi i postulatami rynku mediowego, realizując największą próbę losową, adresową w Polsce. Badanie dostarcza przekrojową wiedzę nt. infrastruktury i korzystania z różnych mediów przez tego samego konsumenta. Może także służyć do wyznaczania struktury zjawisk oraz grup reprezentatywnych dla innych badań mediowych w Polsce.

Raport z badania dostępny jest na stronie: https://kim.gov.pl/wyniki-badan/

O autorze

Redakcja

Krajowy Instytut Mediów

Kontakt

redakcja@mediainone.pl

Adres

MediaInOne
Traugutta 25
90-113 Łódź

Najnowsze wpisy

7 października, 2025
Usługa Vectry Bezpieczny Internet DOM zablokowała już setki tysięcy ataków hakerskich
Redakcja
7 października, 2025
Rekomendacja Pełnomocnika Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa: zaprzestanie korzystania z oprogramowania PAD CMS
Informacja
7 października, 2025
Disney+ podnosi ceny w Polsce – zmiany już obowiązują nowych subskrybentów
Redakcja

W tym dziale

15 maja, 2025
Infrastruktura i sposoby konsumpcji usług medialnych w 2024 r.
Redakcja
22 października, 2024
Krajowy Instytut Mediów prezentuje wyniki badań oglądalności lokalnych stacji telewizyjnych za okres od lipca 2023 r. do czerwca 2024 r.
Redakcja
10 października, 2024
Infrastruktura i sposoby konsumpcji usług medialnych w 1 połowie 2024
Redakcja