MediaInOne - Portal informacyjno-komunikacyjny branży medialnej
lub
lub
Badania

15.03.2024

W 2023 r., w kategorii 15+, radio gromadziło średnio 18,1 mln słuchaczy dziennie (56,6% ogółu mieszkańców Polski w tej kategorii) vs. 20,1 mln (62,2%) w 2022 roku.

Spadek liczby słuchaczy dotyczy jedynie odbioru radia za pośrednictwem fal radiowych.

Nie ulega zmianie liczba osób słuchających radia przez internet (7,6% ogółu mieszkańców Polski 15+).

RMF FM – najpopularniejsza stacja w Polsce – średnio 17,9% Polaków dziennie (spadek w porównaniu do 2022 r. o 1,5 pp).

Radio ZET – średnio 9,8% dziennie (wzrost o 0,4 pp);

Radio ESKA – średnio 5,3% dziennie (spadek o 0,8 pp);

Jedynka PR – średnio 4,7%  dziennie;

Audytorium17 – zamyka TOP 5 w 2023 r. z zasięgiem 3,7% (w 2022: 3,8%).

Analiza wyników zasięgowych dla grup radiowych pokazuje, że liderem pozostaje Grupa RMF (RMF FM, RMF MAXX, RMF Classic, RFM24, Radio GRA). Jej wynik w porównaniu do 2022 roku jest jednak nieco słabszy (zasięg dzienny 2023 – 20,7%; 2022 – 22,8%).

Dzięki połączeniu z Grupą Agora, umocniła się pozycja Grupy Eurozet (Radio ZET, TOK FM, Radio Złote Przeboje, Radio Plus, Antyradio, Radio Pogoda, Meloradio, Rock Radio, Chillizet). Średni zasięg dzienny grupy w 2023 roku wyniósł 16,4%.

Wyniki radia publicznego w zasadzie nie uległy zmianie – Polskie Radio (Jedynka – Program 1 PR, Dwójka – Program 2 PR, Trójka – Program 3 PR, PR24) w 2023 osiągnęło średni dzienny zasięg na poziomie 7,0% (2022 – 6,8%), zaś Audytorium17 (23 lokalne stacje Polskiego Radia) – 3,6% (2022 – 3,7%).

Średni dzienny zasięg Grupy TIME (Radio ESKA, ESKA Rock, Radio Eska2, Radio VOX FM) wyniósł w 2023 roku 7,0% (w 2022 – 7,7%).

Analiza danych rocznych, uśredniających wyniki badania Audio Track z całego roku 2023, pokazuje, że zasięg dzienny radia wśród ogółu mieszkańców Polski w wieku 15 lat i więcej wyniósł 56,6%.

Oznacza to, że średnio 18,1 mln osób dziennie miało w tym okresie kontakt z radiem, niezależnie od miejsca słuchania, czy źródła sygnału.

W porównaniu z rokiem 2022, audytorium radiowe – w rozumieniu dziennego kontaktu z radiem – zmalało o 5,6 punktów procentowych (średni zasięg dzienny radia w 2022 – 62,2%).

Radio słuchane jest przede wszystkim za pośrednictwem fal radiowych. Eter jako źródło sygnału radiowego wskazuje 49,0% ogółu Polaków 15+ (w 2022: 54,9%).

Słuchanie radia przez internet wybiera – podobnie jak w 2022 roku – 7,6% populacji osób 15+. Internet jest domeną młodszych słuchaczy. W grupie osób 15-29 lat udział internetu wynosi 8,7%, a w grupie 30-49 lat – 10,5%. Po 50-tym roku życia odsetek wybierających internet jako źródło sygnału radiowego spada. W grupie 50-64 lata, internet wybiera 6,9% osób, w grupie 65 lat i więcej – 2,8%.

W 2023 roku radio samochodowe przejęło – jeśli chodzi o urządzenia wybierane do odbioru radia – palmę pierwszeństwa. Poprzez radio samochodowe słuchało radia 26,6% ogółu Polaków 15+ (w 2022: 28,2%). Z tradycyjnego odbiornika radiowego korzystało w 2023 roku 25,8% słuchaczy radia (w 2022: 29,1%).

Badanie Audio Track prowadzone jest przez KIM od lutego 2022 roku. Badanie realizowane jest telefonicznie, w sposób ciągły, na w pełni losowej próbie mieszkańców Polski w wieku 15 lat i więcej.

Dane z Audio Tracka są publikowane w cyklach miesięcznych, obejmując wyniki z ostatnich 6 miesięcy. W połowie miesiąca udostępniany jest raport obejmujący wyniki ogólnopolskie, na koniec każdego miesiąca – raport dla rynków lokalnych.

Raport roczny jest dostępny pod adresem: https://kim.gov.pl/wyniki-badan/, prezentuje dane z badania Audio Track realizowanego od stycznia do grudnia 2023 r. W tym okresie zostało zrealizowanych łącznie 113 140 wywiadów.

Więcej informacji – Biuro Prasowe KIM: prasowe@kim.gov.pl

Materiały

Badanie Audio Track za 2023 r. – Raport Krajowego Instytutu Mediów 12.03.2023 r.
Badanie​_Audio​_Track​_za​_2023​_r​_Raport​_KIM​_12032023​_r.pdf 7.20MB

O autorze

Redakcja

Krajowy Instytut Mediów

Kontakt

redakcja@mediainone.pl

Adres

MediaInOne
Traugutta 25
90-113 Łódź

Najnowsze wpisy

7 października, 2025
Usługa Vectry Bezpieczny Internet DOM zablokowała już setki tysięcy ataków hakerskich
Redakcja
7 października, 2025
Rekomendacja Pełnomocnika Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa: zaprzestanie korzystania z oprogramowania PAD CMS
Informacja
7 października, 2025
Disney+ podnosi ceny w Polsce – zmiany już obowiązują nowych subskrybentów
Redakcja

W tym dziale

15 maja, 2025
Infrastruktura i sposoby konsumpcji usług medialnych w 2024 r.
Redakcja
22 października, 2024
Krajowy Instytut Mediów prezentuje wyniki badań oglądalności lokalnych stacji telewizyjnych za okres od lipca 2023 r. do czerwca 2024 r.
Redakcja
10 października, 2024
Infrastruktura i sposoby konsumpcji usług medialnych w 1 połowie 2024
Redakcja