MediaInOne - Portal informacyjno-komunikacyjny branży medialnej
lub
lub
Badania

04.04.2024

Odbiornik telewizyjny nie jest już wiodącym urządzeniem w gospodarstwach domowych. Jest powoli wypierany przez telefon komórkowy. Maleje również liczba tradycyjnych odbiorników radiowych, które są zastępowane urządzeniami mobilnymi.

Wyniki Badania Założycielskiego podsumowanie roku 2023 - Krajowy Instytut Mediów
Grafika: Krajowy Instytut Mediów

Z jednej strony maleje dostęp do tradycyjnego źródła sygnału tv, z drugiej strony pojawienie się internetu zwiększa potencjał dostępu do treści telewizji linearnej, ale kosztem konkurowania z usługami nielinearnymi, na życzenie. Z poziomu technologii mamy wybór pomiędzy oglądaniem według ramówki (linearnie), a oglądaniem nielinearnym (z podpowiedzią, na życzenie).

Rzeczywiste zachowania użytkowników są obecnie determinowane przez wiek i przynależność pokoleniową osób w gospodarstwach domowych.

W obszarze konsumpcji obserwujemy grupy, w których oglądanie telewizji staje się dużo rzadsze, szczególnie w dużych miastach, czy wśród osób z wykształceniem wyższym.

Wśród młodzieży i młodych dorosłych, telewizję zastępuje internet z konsumpcją na poziomie blisko 99%. Aktywności internetowe wskazują na prymat usług nielinearnych, szczególnie wideo na życzenie, które popularnością dorównują mediom społecznościowym i komunikatorom internetowym.

97,3% gospodarstw domowych w Polsce ma na wyposażeniu telefon komórkowy,

93,4% ankietowanych posiada odbiornik telewizyjny.

Gospodarstwa domowe

W prawie każdym gospodarstwie domowym znajdziemy telefon komórkowy (97,3 %) i telewizor (93,4%).

Posiadanie sprzętu komputerowego deklaruje 67,9% gospodarstw, przy czym w domach gdzie są dzieci w wieku szkolnym (7-15 lat) wskaźnik jest znacząco wyższy – to aż 92,2%.

Wciąż popularne są także odbiorniki radiowe – znajdziemy je w 77% domów.

Odbiornik telewizyjny

97,7% gospodarstw domowych w Polsce posiada możliwość odbioru telewizji linearnej z wykorzystaniem telewizora lub przez internet na urządzeniach z ekranami (tzw. gospodarstwa „telewizyjne” według szerszej definicji – w oparciu o dostęp do różnych ekranów)

W tym:

93,3% ma podłączony telewizor (do sygnału telewizyjnego lub tylko internetu),

51,9% gospodarstw domowych posiada telewizor z funkcją Smart TV,

38,3% gospodarstw podłącza telewizor do internetu, zyskując dostęp do usług nielinearnych,

4,2% gospodarstw „telewizyjnych” z  dostępem do aplikacji z kanałami tv lub tylko internetem.

Odbiornik radiowy

Jest na wyposażeniu 77% gospodarstw domowych, wliczając wszystkie typy odbiorników.

W tym:

  • radia samochodowe – 56,6% gospodarstw domowych. 
  • sprzęt komputerowy 67,9% gospodarstw domowych.

Wskaźnik ten rośnie wraz z wielkością gospodarstwa domowego i sięga 92,2% w gospodarstwach z dziećmi w wieku 7-15 lat.

Indywidualni Użytkownicy usług medialnych, w wieku 4 lata i więcej

98,1% osób posiada możliwość odbioru telewizji linearnej (przez sygnał tv lub internet szerokopasmowy).

W tym:

94,2% osób ma dostęp do podłączonego telewizora (do sygnału telewizyjnego lub tylko internetu).

Kategorie sygnału telewizyjnego – podział rozłączny:

  • 34,1% osób ma dostęp do indywidualnej anteny satelitarnej,
  • 38,8% osób ma dostęp do szeroko definiowanego „kabla”, 
  • 27,2% posiada tylko eter.

Potencjał korzystania z telewizji hybrydowej (HBBTV) obejmuje 9,2% osób w wieku 4+ (posiadających telewizor z naziemną telewizją cyfrową, jednocześnie podłączony do internetu). 

Odbiór sygnału radiowego:

  • radio w technologii DAB+ może odbierać 7,9% osób
  • odbiornik podłączony do internetu posiada 5,4% osób

Telefonu komórkowego używa 90,8% osób

W tym, w grupach wiekowych:

4-6 lat – 20,6%,

7-15 lat – 75,8%,

16-29 lat – 98%,

30-49 lat – 98,2%.

Wzory konsumpcji – deklarowane, zapamiętane zachowania

(w perspektywie ostatnich 30 dni)

Oglądanie telewizji deklaruje ogółem 90% osób w wieku 4+

W tym:

  • osoby z wykształceniem wyższym – 83,5%,
  • osoby w wieku 16 – 29 lat – 82,4%,
  • mieszkańcy miast pow. 500 tys. – 85%.

Konsumpcja telewizji linearnej traci na rzecz usług na życzenie

Niezależnie od regularności, korzystanie z treści wideo na życzenie (VOD) zadeklarowało 73,3% osób w wieku 4+, w tym:

  • z platformy YouTube korzystało 71,4%,
  • z serwisów streamingowych VOD (bezpłatnych lub płatnych) korzystało 46,5%

Radio dociera do 80,3% populacji w wieku 4+, i jest szczególnie popularne w grupie wiekowej 30-49 lat.

Odsetek korzystających z innych niż radio treści audio wynosi 55,1%.

Dostęp do internetu w domu posiada 89,6% osób w wieku 4+.

W tymaktywnych użytkowników jest średnio 81,7% w skali roku.

przy czym:

  • 16-29 lat – 98,9%,
  • 65 lat i więcej – 43,3%.

Aktywności wśród internautów

Najczęściej deklarowane aktywności wśród korzystających z internetu

  • szeroko rozumiane treści VOD – 77,1%
  • komunikatory internetowe – 76,8%
  • media społecznościowe – 76,3%
  • portale informacyjne – 71,8%.

Rzadziej wskazywane aktywności w ujęciu ostatnich 30 dni:

  • korzystanie z prasy online – 18,9%
  • oglądanie telewizji przez internet – 11,3%

Najaktywniejszą grupą wiekową jest starsza młodzież i młodzi dorośli (16-29 lat). Intensywnie korzystają z mediów społecznościowych, serwisów VOD, komunikatorów, portali i platform audio.

Dzieci i młodzież mają kontakt przede wszystkim z treściami VOD i mediami społecznościowymi.

Najmniej aktywne w internecie są osoby 65+, które najczęściej korzystają z portali internetowych i komunikatorów.

Badanie Założycielskie prowadzone przez Krajowy Instytut Mediów to pierwsze w Polsce jednoźródłowe badanie opisujące użytkowników telewizji, radia i internetu. W roku 2023 zrealizowane zostało na 15 015 gospodarstwach domowych, przeprowadzono ponad 32 tys. wywiadów z osobami powyżej 4 roku życia. To największa próba badawcza w Polsce.

Realizując Badanie Założycielskie, KIM pełni rolę „mediowego GUS”, dostarczając wysoce precyzyjne wyniki,
w zgodzie z najwyższymi standardami metodologicznymi i postulatami sformułowanymi przez branżę mediową w „Złotym Standardzie Pomiaru Mediów”.

Przyjęta w badaniu metodologia, wspólna dla wielu mediów jest unikatowa na polskim rynku i została wypracowana przez zespół ekspertów KIM przy udziale specjalistów z GUS.

„Sukces Badania Założycielskiego to ciężka praca świetnego zespołu specjalistów KIM, którzy posiadają wieloletnie doświadczenie, pozyskane po stronie komercyjnej i GUS, które wykorzystali do stworzenia
i realizacji tego jedynego w Polsce w swojej skali i rygorystycznej metodologii badania. Oprócz raportu podsumowującego rok 2023 planowane są także kolejne publikacje opracowane na podstawie zebranych danych, w tym w ujęciu pokoleń (Silver, Alfa), służące upowszechnianiu wiedzy płynącej z Badania Założycielskiego. Zespół badawczy organizuje i będzie organizował serię spotkań ze stronami zainteresowanymi wynikami badań.
Jest ono bowiem wiarygodnym źródłem danych o zjawiskach na rynku mediowym, krytycznym przy podejmowaniu decyzji biznesowych. Projekt będzie oczywiście kontynuowany
w kolejnych latach i rozwijany, kumulując wiedzę o zmianach na rynku”
– podkreśla Ewa Szejner, Dyrektor Krajowego Instytutu Mediów.

Raport z badania dostępny jest na stronie: https://kim.gov.pl/wyniki-badan/

Więcej informacji – Biuro Prasowe KIM: prasowe@kim.gov.pl

Materiały

Raport z Badania Zalożycielskiego za 2023 r. – Krajowy Instytut Mediów
2024​_04​_02​_Raport-z-Badania-Zalozycielskiego-KIM-2023​_Gospodarstwa-domowe.pdf 3.77MB

O autorze

Firma

Kontakt

prasowe@kim.gov.pl

+48 22 118 98 44

Adres

Krajowy Instytut Mediow
ul. Wiktorska 63
02-587 Warszawa

Najnowsze wpisy

17 października, 2025
Media Freedom Act – nowa era regulacji mediów w Unii Europejskiej
Redakcja
17 października, 2025
Polski Światłowód Otwarty zwiększa zasięg. Blisko 53 tys. nowych gospodarstw z dostępem do szybkiego internetu
Redakcja
17 października, 2025
Technologie krytyczne dla Polski i Unii Europejskiej. Program STEP na rzecz strategicznych innowacji
Informacja

W tym dziale

15 maja, 2025
Infrastruktura i sposoby konsumpcji usług medialnych w 2024 r.
Redakcja
22 października, 2024
Krajowy Instytut Mediów prezentuje wyniki badań oglądalności lokalnych stacji telewizyjnych za okres od lipca 2023 r. do czerwca 2024 r.
Redakcja
10 października, 2024
Infrastruktura i sposoby konsumpcji usług medialnych w 1 połowie 2024
Redakcja