Nadawcy
Paramount Skydance i nowa mapa globalnych mediów
Zacięta walka o widza i inwestowanie miliardów w treści w końcu zaczęły przynosić realne zyski gigantom streamingu. Najnowsze fuzje, takie jak Paramount Skydance, nie tylko konsolidują rynek, ale też stawiają na technologie, które mogą całkowicie zmienić sposób produkcji i dystrybucji treści.
Przez ostatnią dekadę platformy streamingowe przynosiły ujemny zysk, inwestując ogromne środki w pozyskiwanie nowych użytkowników. W 2025 roku nastąpił przełom – większość dużych graczy, takich jak Disney, Netflix czy HBO Max, zaczęła generować dodatnie wyniki operacyjne. Czy to znaczy, że streaming wszedł w nową fazę?
Disney, chcąc wzmocnić swoją pozycję, zdecydował się na integrację Hulu z Disney+ oraz tworzenie pakietów łączących sportowy potencjał ESPN (Entertainment and Sports Programming Network) z popularnymi markami filmowymi i serialowymi, takimi jak np. Marvel, Star Wars i Pixar. Z kolei Paramount Skydance – fuzja utworzona w wyniku porozumienia Skydance Media i Paramount Global o wartości rynkowej przekraczającej 8 miliardów dolarów – również postawił na odważny ruch w świecie sportu. Paramount Skydance ogłosiło, że na mocy siedmioletniego kontraktu o wartości 7,7 miliarda dolarów stanie się wyłącznym dystrybutorem gal UFC należących do TKO Group. Najważniejsze wydarzenia UFC będą transmitowane na platformie streamingowej Paramount+, a wybrane z nich będą równolegle emitowane w telewizji CBS należącej do spółki. Przeniesienie prawa do transmisji UFC z pay-per-view do abonamentu Paramount+ jest zdecydowanym ruchem, który nie tylko może znacząco poszerzyć bazę subskrybentów, ale także zwiększyć lojalność widzów poprzez dostęp do ekskluzywnych wydarzeń na żywo.
Paramount Skydance, reprezentujący nowy model giganta medialno-technologicznego, tworzy trzy filary działalności: studia, DTC (direct-to-consumer) i media telewizyjne. Spółka kładzie silny nacisk na wykorzystanie nowych technologii – używa AI do lokalizacji i tłumaczeń, tworzy wirtualne produkcje, a także używa modelu ad-tech, który pozwala na precyzyjne targetowanie reklam, automatyzację kampanii reklamowych oraz zwiększanie efektywności marketingu online.
Konsolidacje oznaczają, że wkrótce dostęp do atrakcyjnych treści będzie skupiony w rękach kilku największych graczy. Jaki może być efekt tego procesu na polskim rynku? Mało drogich subskrypcji, większa liczba pakietów łączonych, a także rozwój lokalnych produkcji wspieranych przez globalne platformy. Dodatkowo – większa personalizacja przy użyciu narzędzi AI, a także możliwy renesans ,,eventów live’’ jako tych, które skutecznie przyciągną nowych subskrybentów.
Połączenie zyskownej strategii w streamingu i ofensywy technologicznej Paramount Skydance pokazuje, że media wchodzą w nową erę. Już nie chodzi tylko o pozyskiwanie widza za wszelką cenę, ale o efektywne, globalne monetyzowanie treści. Co to oznacza dla odbiorców? Mniej chaotyczną ofertę, ale i większą kontrolę paru koncernów nad tym, co oglądamy.
Karolina Najda