Organizacje
PIKE na czele działań deregulacji sektora nowoczesnej komunikacji elektronicznej
14-03-2025
W trakcie konferencji „Polska. Rok przełomu” w dniu 10 lutego br. odbyła się dyskusja Premiera Donalda Tuska z Prezesem InPost, Rafałem Brzoską na temat nowego planu gospodarczego dla Polski. Uzgodniono współpracę rządu z przedsiębiorcami w ramach zespołu ds. deregulacji, który opracuje rekomendacje wspierające biznes. Do współpracy zaproszono m.in. organizacje zrzeszające przedsiębiorców, w tym izby gospodarcze.

PIKE aktywnie uczestniczy w tych pracach w obszarze telekomunikacji – samodzielnie lub we współpracy z innymi izbami – koncentrując się na siedmiu kluczowych zagadnieniach:
1. Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami
- usuwanie barier w prowadzeniu działalności związanych z nadmiernymi i kosztownymi obowiązkami w zakresie udogodnień dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami.
2. Cyberbezpieczeństwo
- usunięcie z projektu ustawy nowelizującej ustawę o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa przepisów stanowiących nadregulację wobec dyrektywy NIS2 (goldplating);
- czas trwania polecenia zabezpieczającego zależny od obsługi incydentu krytycznego;
- zmiany w zakresie Dostawcy Wysokiego Ryzyka.
3. OZZy
- określenie przejrzystych zasad ustalania wysokości opłat na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania;
wysokie koszty sądowe sporów.
4. Kontrola Internetu
- wprowadzenie spójnego, bezpiecznego oraz tańszego systemu identyfikowania i blokowania nielegalnych treści w Internecie.
5. Sprawozdawczość
- ograniczenia nadmiarowości obowiązków przekazywania danych do UKE oraz Ministerstwa Cyfryzacji o infrastrukturze telekomunikacyjnej i usługach, a także likwidacji dublowania się tych obowiązków raportowych.
6. Zmiany w PKE
- wprowadzenia progospodarczych zmian w Prawie Komunikacji Elektronicznej;
- uszczegółowienie zasad korzystania z klauzuli modyfikacyjnej w umowach abonenckich;
- zawieranie umów door-to-door;
- uproszczenie zasad związanych z zaległościami płatniczymi abonentów;
- ograniczanie wymogów komunikacji z abonentami w formie papierowej i zwiększenie komunikacji elektronicznej.
7. Przejrzystość regulacyjna i zmiany konsumenckie
- brak przejrzystości działań Prezesa UOKiK ingerujących w swobodę przedsiębiorców do określania cen detalicznych;
- przejrzystość regulacyjna Prezesa UKE w zakresie nakładania przez niego kar finansowych;
- przejrzystość regulacyjna w zakresie przewlekłości lub nawet bezczynności działań Prezesa UKE.